کد مطلب:31838
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:13
عالم برزخ چگونه عالمي است و در آن براي انسان چه اتفاقي مي افتد ؟
پس از مرگ مرتبهاي بالاتر از حيات و زندگيشروع ميشود، لكن انسان به علت محدوديت علم و شعور از يك طرف و عامل غفلت و اشتغال به امور دنيوي از طرف ديگر از درك آن مراتب فوق حيات مادي محروم و در پرده و حجاب است.
همچو آن اَبله كه تاب آفتاب
ديد بر ديوار و حيران شد شتاب
عاشق ديوار شد كاين باضياست
بيخبر كاين عكس خورشيد از سماست
با اين حال انسان كه در حيات پست دنيا داراي كمبودها و محدوديت ادراك و شعور بوده و در معرض غفلت و تباهي است، ميتواند با مطالعه در آيات خدا و پديدههاي هستي و تدبر در آيات وحي و قرآن و پيروي از عترت رسول خدابه درجات بالاتر حيات پي برده و حتي در دنيا جلوههاي زيباي حيات برزخي را مشاهده كند.
آيينه دل چون شود صافي و پاك
نقشها بيني برون از آب و خاك
استجيبوا لله و للرسول اذا دعاكم لما يحييكم (انفال/24)؛ دعوت خدا را اجابت كنيد و دعوت رسول گرامي او راآن زمان كه شما ر ا دعوت كند بسوي آنچه شما را زنده ميگرداند.
در برزخ انسان بدني نو و جسمي شگفتآور مييابد، بدني متفاوت با بدن مادي و زُمخت دنيا اما شبيه و مثال آن. اين بدن با آن بدن و جسمي كه در عالم خواب با كاهش تعلق روح به بدن انسان را به عوالم بالا ميرودشباهت دارد لكن از بدني كه در خواب دارد بسيار كاملتر است و يك واقعيت در نظام واقعيبرزخ ميباشد. اين بدن لطيف و كاملتر از بدن مادي دنيوي با تواناييهايي بسيار بيشتر ميباشد و ابزار سير روح در نظام برزخي است كه كاملتر، وسيعتر و بالاتر از نظام مادي است.
ابي ولاد حنّاط ميگويد از امام صادق ( پرسيدم: جانم به فدايت! روايت ميكنند كه ارواح مؤمنين پس از مرگ درچينهدانهاي پرندگاني سبز رنگ قرار ميگيرد كه در حول عرش ميباشند. امام ( فرمودند: نه، اين روايات صحيح نيست، مؤمن نزد خداوند گراميتر از آن است كه خداي متعال روح وي را در چينهدان پرندهاي قرار دهد ولكن روح انسانها را در بدنهايي شبيه بدنهاي دنيايي قرار ميدهد.
عالم برزخ اگر چه به يك نظر عالم واحدي است ولي به نظر ديگر عوالم متعدد بوده و به عبارتي داراي مراتب و درجات ميباشد كه عوالم برزخي مؤمنين و عوالم برزخي منحرفين و اهل گمراهي است. عوالم برزخي مؤمنين كه صورتهايي نازلتر از بهشتهاي عدن ميباشد با نقطهاي از نقاط زمين كه قطعهاي از نظام مادي بوده و وادي السلام ناميده ميشود ارتباط خاص دارد. عوالم برزخي منحرفين و مجرمين نيز با نقطهاي از نقاط زمين به نام وادي برهوت يا يمن ارتباط مخصوص دارد.
نعمتها و ويژگيهاي برزخي در عين اينكه نتيجه برزخي راه ايمان و صلاح در زندگي دنيوي است و انسان با آنها متنعم مي باشد، به گونهاي خاص پيشبرنده، حركت دهنده و نزديك كننده به حضرت حق و اشتياقآور براي قُرب بيشتر و لقاي بهتر حق است. يعني روح در عين لذت بردن،مجذوبتر و مشتاقتر ميشود و تلاش او براي حركت بسوي كمال مطلوب بيشتر است، اين نعمتها مانند نعمتهاي دنيا نيستند كه بسوي خود جذب ميكنند و از حق و خدا باز ميدارند.
برزخيان با استفاده از نعمتها و ويژگيهاي برزخي از عيبها و نقصها به اندازهاي كه نظام برزخ اقتضا ميكند پاك ميشوند و از كمالات بيشتري برخوردار ميگردند و به پيش ميروند، در نتيجه نعمتها كاملتر و اشتياق براي حركت به جلو بيشتر ميشود و سير الي الله ادامه مييابد. بنابراين در حقيقت انسان در مراتب برزخ و عوالم برزخي سير ميكند و به پيش ميرود، نه اينكه در يك مرتبه و يك عالم توقف كند.
جهنم برزخي و عذابهاي آن نيز در عين اينكه نتيجه برزخي راه ضلالت و گمراهي در زندگي دنيوي است، به گونهاي خاص به سوي عمق عذاب و اصل و ريشه آن سوق ميدهد و به تدريج به سوي عمق آتش و عذاب نزديكتر ميكند و در نتيجه عذاب هم شديدتر ميگردد و سير به سوي غضب ادامه پيدا ميكند. برگرفته از:
1. معاد يا بازگشت بسوي خدا، ج1، استاد محمد شجاعي
2. معادشناسي، علامه تهراني (، ج2
3. پيام قرآن، جمعي از نويسندگان، ج5
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.